Saturday, November 12, 2011

Lawatan Bermaklumat Ke Negara Jiran

Surabaya 074
Lawatan ke Kilang Perabot Kayu Jati
Oleh : Mohamad Abdullah
Surabaya 019
TAKLIMAT oleh pengurusan ternakan
BATU RAKIT, 13 November 2011 – Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Maras/Batu Rakit telah mengadakan lawatan ke negara jiran bermula 27 hingga 30 Oktober 2011 baru-baru ini. Mereka terdiri 5 orang Anggota Jemaah Pengarah (termasuk penulis), 4 orang kakitangan PPK mewakili Lembaga Pertubuhan Peladang dan 4 orang mewakili penternak, pengusaha Industri Kecil dan peladang. Rombongan berangkat seawal jam 8.45 pagi melalui Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu. Tiba di Kota Surabaya, Jawa Timur, Indonesia sekitar jam 8.00 malam waktu tempatan. Sebelum dibawa ke tempat hotel penginapan, para peserta telah di bawa ke restoran masakan Padang.


Surabaya 020          Keesokan hari, para peserta telah dibawa melawat ke pusat pembuatan kulit binatang di Surabaya. Selain itu mereka diberi kesempatan melihat berbagai barangan yang diperbuat daripada kulit lembu, kulit kambing dan kulit buaya. Manakala di sebelah petang melawat sekitar kota.

Surabaya 030Surabaya 025          Lawatan ke pusat ternakan biri-biri dan kambing di Daerah Malang yang jarak perjalanannya kurang lebih 3 jam dari tempat penginapan. Apa yang difahamkan melalui taklimat pihak pengurusan, ladang ternakan seluas 5 hektar bagi kawasan tanaman rumput untuk makanan semua ternakan tanpa sebarang campuran lain di samping tempat peliharaan 3 hektar dengan kapasiti 1,000 ekor ternakan. Pemeliharaan ternakan hanya dalamasa 3 bulan sebelum dijual kepada pembeli ataupun pemborong ternakan tempatan atau seluruh Surabaya. Rombongan sempat singgah di Masjid Laksemana Cheng Ho, dalam perjalanan balik ke hotel penginapan.

Surabaya 079
KOPIAH PUTIH - Hj Abd Rahman Salleh
Surabaya 083          “Pada hari terakhir, kami dibawa melawat kilang perusahaan perabot kayu jati di Daerah Pasuruan, Surabaya” jelas pengerusi Jemaah Pengarah PPK Maras/Batu Rakit, Haji Abd Rahman Salleh. “Semua peserta dibawa melawat sekitar kilang dan dapat melihat dari awal pemprosesan bermula batang kayu, kepingan kayu sehingga terbentuk berbagai jenis barangan pengeluran seperti kerusi, meja, hiasan khat ayat-ayat quran dan lain-lain.” sambungnya lagi. Kemudian rombongan di bawa ke perkampungan di mana tempat pembuatan dan jualan perabot oleh sebahagian besar penduduk tempatan.
Surabaya 076Surabaya 081

No comments:

Post a Comment