Sunday, June 26, 2011

Bantahan Himpunan Bersih...

Encik Nazri Mamat (dua dari kiri) dan Encik Abdullah Ibrahim (tiga dari kanan) menunjukkan laporan polis bersama-sama sebahgian ahli kelab Permotoran Setiu dan Kelab Sukan Komuniti dihadapan Balai Polis Batu Rakit.

BATU RAKIT (26hb Jun 2011)- Dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) iaitu Kelab Permotoran Setiu dan Kelab Sukan Komuniti Dun Batu Rakit telah membuat dua laporan polis berkenaan bantahan Himpunan Bersih 2.0 yang akan diadakan pada 9hb Julai 2011 di Kuala Lumpur nanti. Laporan polis yang dilakukan pada jam 10.00 pagi juga turut melibatkan sebilangan ahli kedua-dua NGO tersebut yang berpiket secara aman diluar Balai Polis Batu Rakit.
Menurut Encik Abdullah Ibrahim yang juga Setiausaha Kelab Permotoran Setiu yang mempunyai ahli seramai 4,000 orang,tujuan laporan dibuat adalah agar pihak berkuasa dapat mengambil tindakan keatas pihak penganjur himpunan tersebut. "Dengan lebih 1,000 laporan polis telah dibuat,ini menunjukkan betapa perhimpunan itu tidak perlu dialakukan dan rakyat tidak bersetuju dengan cara demostrasi jalanan"kata beliau lagi. Dengan negara yang sudah aman dan makmur mengapa perlu lagi kepada perkara seumpama itu? Ini menunjukkan betapa himpunan tersebut adalah agenda sesetengah pihak pembangkang untuk mengkucar-kacirkan negara yang telah aman.
Beliau juga berharap agar pihak berkuasa dapat mengambil tindakkan yang tegas terhadap penganjur himpunan tersebut kerana ianya akan mencemarkan nama negara dimata dunia. "Keaadan ekonomi negara juga akan menjadi tidak stabil kerana ianya akan menggangu sistem perniagaan dikalangan para perniaagaan di Kuala Lumpur" tambah beliau lagi.
Sementara itu bagi Setiausaha Kelab Sukan Komuniti Batu Rakit pula Encik Nazri Mamat,beliau berharap dikalangan para pemuda dan juga penduduk di Dun Batu Rakit agar tidak menghadiri perhimpunan seumpama itu. Ini kerana ianya tidak memberikan apa-apa faedah kepada mereka yang terlibat. "Sesungguhnya pilihanraya dinegara kita telah bersih dan tak perlu dibersihkan lagi. Ini kerana pihak pembangkang telah memenangi lima buah negeri pada 2008 dan dimana tidak bersihnya seperti yang didakwa?" tanya beliau. Beliau juga merujuk kepada sikap penganjur yang tetap menunjukkan sikap berkeras untuk mengadakan himpunan tersebut walaupun mendapat bantahan dari pelbagai pihak. " Ini menunjukkan sikap tidak menghormati pandangan orang lain demi menjayakan niat politik yang tersembunyi. Inikah nilai sikap pemimpin yang dikatakan bersih dan telus? Tidak menghormati pandangan majoriti masyarakat majmuk" tambah beliau lagi.Bagi beliau apa yang akan dilakukan oleh penganjur Himpunan Bersih ini adalah semata-mata untuk mencari populariti dikalangan parti pembangkang kerana tersepit dengan pelbagai masaalah kini. Beliau juga berharap agar pihak berkuasa terus memantau dan mengambil tindakkan yang berat keatas mereka yang terlibat didalam himpunan ini. "Jangan jadikan negara kita yang aman damai ini sebagai tempat politik murahan pembangkang untuk menguasai negara,cukuplah apa yang terjadi pada Himpunan Bersih 2007 dahulu dan betapa negara telah kerugian berjuta-juta ringgit...." akhiri beliau.


Cerita dan Gambar: MAZLAN MUSTAFA

SETIU HARI INI

No comments:

Post a Comment