Tuesday, May 4, 2010

LAWATAN MUHIBBAH IMAM/BILAL DAN WHISTLE BLOWER 2010

YB Ustaz Haji Khazan Che Mat sedang berucap

BATU RAKIT- Seramai 28 orang dalam Dun Batu Rakit telah dipilih menyertai program lawatan Muhibbah Imam/Bilal dan Whistle Blower ke Kuala Lumpur dan Putrajaya.YB.Ustaz Haji Khazan Che Mat selaku Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri merangkap ADUN Batu Rakit telah telah merasmikan program ini yang diadakan di Hotel Brisdale.

Urusetia program sedang menjalankan tugas

Menurut Penolong Pengarah APMT negeri Encik Mohd Fauzi Muda yang bertindak selaku Pengerusi Urusetia lawatan, objetif utama program ini adalah untuk mendedahkan pembangunan dan kemajuan yang telah dibina disekitar ibu negara,menambah ilmu pengetahuan tentang perniagaan yang dibina oleh sekelompok pihak masjid bagi menjana pendapatan untuk membangunkan lagi kemajuan dan kemudahan pasarana masjid.
Semoga berjayanya program ini,dapat memberikan satu tujuan bagi hasrat kerajaan negeri dalam merakyatkan pentadbiran.Beliu juga mengharapkan para peserta dapat bertukar-tukar pendapat antara mereka demi kemajuan islam.

Mantan Iman Masjid Putra,Putrajaya menyampaikan ceramah.

Kolonel (B) DR.Shamsudin Moner bersemangat menyampaikan ceramah

Ustaz Mohd Zhunul menyampaikan ucapan

Antara pengisian ceramah dalam lawatan ini ialah Doa-doa dalam Al Quran oleh Ustaz Haji Ahmad Rosli bin Haji Ahmad Mokhtar (Mantan Imam Masjid Putra,Putrajaya), Survival Umat Islam oleh Kolonel(B) DR. Shamsudin Moner (Pengurus Kanan Yayasan Dakwah Islamiah), Gerakan Islam Liberal oleh Ustaz Mohammad Zhunul Osman bin Abd.Rahim (Penolong Pengarah Penyelidikan Biro Tata Negara)

Peserta khusyuk sedang medengar ceramah

Turut bersama menyanyikan lagu Negaraku

Dalam dewan Biro Tata Negara

Para peserta juga telah dibawa menaiki LRT iaitu salah satu sistem pengangkutan awan yang terdapat di Kuala Lumpur untuk melihat keindahan dan kepesatan pembangunannya.Kesempatan mengunjungi Masjid Putrajaya dan solat zohor di Masjid Sultan Mizan (Masjid Besi) menjadikan program lawatan ini lebih bermakna.

Rombongan bergambar dihadapan Masjid Putrajaya

Rombongan ini juga telah dibawa melawat ke Muzium Negara dan FRIM Kepong. Di FRIM, peserta telah diberi penerangan tentang cara-cara membuat air cincau. Ianya telah diusahakan oleh jawatankuasa Masjid Jamek FRIM.

Pegawai APMT Negeri bergambar kenangan dalam Muzium Negara

Peserta diberi taklimat oleh Pengerusi Masjid

Lawatan selama 3 hari 2 malam ini bermula pada 27 hingga 29hb April 2010 dan merupakan sesi terakhair yang dianjurkan sepenuhnya oleh APMT Negeri Terengganu. Turut serta pada sesi ini ialah Dun Langkap, Teluk Pasu dan Bukit Tunggal.

Oleh: Mazlan Mustafa

SETIU HARI INI


No comments:

Post a Comment