Tuesday, April 3, 2012

QARI DAN QARIAH MUDA JUARA AL-QURAN PERINGKAT DAERAH

Qari dan Qariah juara Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Daerah Kuala Terengganu Tahun 1433H/2012M Encik Abdul Alim Zakaria (depan kiri) dan Nor Jannah Ab.Rahman merakam kenangan bersama YB Haji Khazan Che Mat (kanan belakang) dan Pegawai Daerah Kuala Terengganu Tuan Haji Nawawi Haji Wan Ismail (tengah belakang) serta Pegawai Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu ( kiri belakang).

BATU RAKIT (BUKIT WAN) 3/4/2012- Seramai 8 orang peserta yang terdiri dari 4 orang qari dan 4 orang qariah telah menyertai Majlis Tilawah Al-Quran peringkat Daerah Kuala Terengganu tahun 1433H bersamaan 2012M di Kampung Bukit Wan. Majlis yang diadakan disebelah masjid Bukit Wan ini telah dianjurkan oleh Pejabat Daerah Kuala Terengganu dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu serta Pusat Khidmat Dun Batu Rakit. 

YB Haji Khazan (tiga dari kiri) dan Tuan Haji Wan Nawawi (dua dari kanan) bersama- sama daif-daif jemputan 

Majlis yang bermula pada jam 9.00 malam ini telah diresmikan oleh YB Haji Khazan Che Mat Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri yang juga Adun Batu Rakit. Tuan Haji Wan Nawawi Haji Wan Ismail Pegawai  Daerah Kuala Terengganu yang juga selaku Pengerusi Jawatankuasa MajlisTilawah turut bersama hadir menyampaikan ucapan alu-aluan.

 Peserta pertama yang memperdengarkan bacaan ayat-ayat suci al-quran Encik Abdul Alim Zakaria dari KampungSeberang Takir telah berjaya muncul sebagai juara tilawah.

Dengan markah yang diperolehi sebanyak 81 markah,Encik Abdul Alim Zakaria 26 tahun dari Kampung Seberang Takir telah berjaya muncul sebagai juara tilawah kali ini dengan membawa pulang hadiah kemenangan RM2,000.00 bersama piala iringan. Beliau turut layak mewakili Daerah Kuala Terengganu ke Pertandingan Tilawah peringkat negeri di Kemaman nanti. Encik Kamaruzaman Daud juga 26 tahun dari Jalan Pusara Kuala Terengganu telah menjadi naib juara tilawah dengan perbezaan satu markah dan berjaya membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM1,000.00.Bagi tempat ketiga pula yang beroleh sebanyak 74 markah,Encik Mohd Rifin Sulong dari Kampung Gelugor Kedai berjaya membawa pulang wang tunai Rm800.00.Manakala tempat keempat pula jatuh kepada Encik Abdul Hadi Che Ab.Halim dengan markah sebanyak 72.5 markah.Beliau mendapat sebanyak RM400.00.

 Cik Nor Jannah Abd.Rahman 21 tahun dari Taman Emawan Kampung Kubang Ikan memperdengarkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran.
Bagi ketegori qariah pula,peserta termuda yang berumur 21 tahun Cik Nor Jannah Abd.Rahman dari Kampung Kubang Ikan telah berjaya muncul sebagai juara.Beliau yang mendapat sebanyak 75 markah berjaya membawa pulang wang tunai RM2,000.00 dan juga piala iringan serta mewakili daerah Kuala Terengganu ke pertandingan tilawah peringkat negeri nanti.

 Para penonton yang hadir menyaksikan majlis tilawah hampir 1,000 orang.

Tempat kedua pula dimenangi oleh Hajjah Rogayah Mohamad 54 tahun yang berasal dari Kampung Tualang Manir.Beliau yang mendapat 75.2 markah membawa pulang wang tunai sebanyak RM1,000.00. Bagi tempat ketiga pula Hajjah Fatimah Embong dari Kampung Paya Terung berjaya mendapat wang tunai sebanyak RM800.00 setelah mendapat 69 markah. Dengan mendapat 63markah,Hajjah Maznah Endut dari Kampung Banggol Tok Jiring hanya mendapat tempat keempat dan membawa pulang wang tunai sebanyak RM400.00.

 Para panel juri pertandingan sedang mendengar bacaan yang disampaikan oleh para qari dan qariah.

 YB Haji Khazan menyampaikan piala iringan kepada juara tilawah Encik Abdul Alim Zakaria.

 Cik Nor Jannah menerima piala iringan dari YB Haji Khazan sambil diperhatikan oleh Wan Nawawi dan pegawai jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu.

Encik Abdul Alim dan Nor Jannah bersama piala iringan yang dimenangi.




Cerita dan Gambar: MAZLAN MUSTAFA


SETIU HARI INI

No comments:

Post a Comment